23.4.07

Dasvidania, Бореа Николаевич

L-am vazut o singura data, atunci cand o lume intreaga l-a vazut ultima oara in carne si oase. Era intre catedrala din Krasnaia Plashciad si Moskovski Prospekt, pe scena lipita de zidul Kremlinului si cu fata spre hotelul in care si-au facut, peste decenii, cartier general toti agentii CIA, MI5 sau Mossad cu veleitati jurnalistice.
Se intampla intr-o dupa amiaza de joi, intr-un iunie uscat si fierbinte, in 1996. Se sarbatorea Ziua Independentei (Rusiei fata de URSS, n-am inteles niciodata aceasta stupizenie) iar Moscova nu stia ce sa mai faca sa nu care cumva sa iasa Ziuganov presedinte in scrutinul ce urma sa se desfasoare duminica. Nu ca un comunist oficial ar fi fost mai groaznic decat restul Ivanilor camuflati post-sovietic.
Boris Nikolaevici Eltin dansa. Il scosesera din pat, il suisera pe scena, sa dea lumii semne clare de viata. Traia. Probabil ca duhnea a vodca. Dar traia.
La numai cateva ore dupa aceea s-a prabusit. Ceea ce nu i-a impiedicat pe muscali sa-i ofere alti patru ani la Kremlin, spre linistea planetei. Dar cum se intampla de regula, in dosul acestei linisti se teseau urzelile renasterii asa ca, intr-un final, am ramas fara raspuns la intrebarea cine, oare, a castigat Razboiul Rece?.
Si, stiti? Cand morocanos, cand de un umor debordant, alcoolic, grobian si grosolan, cu degetele aclea lipsa, pierdute, nu stiu daca e real sau mit, din cauza unei grenade fasciste, energic si/dar imbatranit inainte de vreme, in fine, asa, rus cum a fost el, mi'a fost simpatic! Foarte simpatic. Si, ca sa nu fiu ipocrit: am mancat destula paine de pe urma lui Boris, suficient de multa cat sa ma lase inima sa spun Dumnezeu sa-l aiba-n paza! I balshoe spasiva!

4 comentarii:

  1. faci cumva vreo paralela intre dansul lui eltan si baletul lui basescu (de ieri)?

    RăspundețiȘtergere
  2. nu l'am vazut pe Basescu dansand, nu stiam ca a dansat...
    dar paralele se pot gasi; ce mi'i vodca, ce mi'i spritul!

    RăspundețiȘtergere
  3. chiar, ca in ambele cazuri spirtoasele sunt un factor determinant

    RăspundețiȘtergere
  4. daca vorbim de votca, atunci ne putem referi si la votcaroiu. :)

    RăspundețiȘtergere